środa, 31 października 2018

WŁADZA


Jak chcemy w naszym życiu sprawować władzę ? Czy chcemy to robić będąc ponad kimś , czy będąc z kimś ?
Czy chcemy mieć nad kimś przewagę i zmuszać go do robienia rzeczy , które uważamy za słuszne, nie biorąc pod uwagę jego woli ?  Czy chcemy zawstydzać , straszyć, manipulować , obwiniać ?
Czy chcemy decyzji opartych na empatii i zrozumieniu , które prowadzą do działań   wspierających i afirmujących  energię życia ?
To jest kwestia postanowienia .

Power over
Hierarchia pionowa - są Ci których potrzeby znaczą więcej i Ci których potrzeby znaczą mniej np. potrzeba ruchu uczniów znaczy mniej niż potrzeba efektywności nauczyciela .
Power with
Hierarchia pozioma - potrzeby wszystkich są równoważne .
Nauczyciel  potrafi dostrzec , że potrzeba ruchu uczniów nie jest spełniona . Może się zdarzyć , że w danej chwili nie znajdzie się sposób na to , żeby  się tą potrzebą w należyty sposób zaopiekować , ale jest ona zawsze zauważona i uznana za równoważną .

Power over
Autorytet sprawującego władzę  wynika z formalnej roli  osoby  kulturowo znajdującej się wyżej w hierarchii władzy:  Rodzic ponad dzieckiem , nauczyciel ponad uczniem , dyrektor ponad pracownikiem .
Power with
Autorytet sprawującego władzę wynika z prawdziwego szacunku i uznania jakim darzą go ludzie . Z poczucia bezpieczeństwa w relacji z autorytetem  i  chęci podążania za nim , i tym co wnosi do wspólnoty  .  W różnych zagadnieniach autorytetem mogą być różne osoby .

Power over
Przywiązanie do konkretnego rezultatu . Droga osiągnięcia celu jest zdecydowanie mniej istotna niż sam cel .
Power with
Otwartość na zmianę pod wpływem dialogu  i umiejętności widzenia spełnionych lub niespełnionych potrzeb  . Droga może sprawić, że widzenie celu się zmieni . 

Power over
Lęk przed utratą  roli osoby  sprawującej kontrolę nad rzeczywistością . Utrata kontroli w tym modelu władzy równa jest porażce .
Power with
Wiara w innych ludzi i ich intencje . Działania powodowane są chęcią zdobycia zaufania i wspólnego niesienia odpowiedzialności . 

Power over
W tym modelu racja jest zdecydowanie ważniejsza niż relacja .
Power with
W tym modelu relacja jest zdecydowanie ważniejsza niż racja .

Power over
Świat jest wrogi- jeśli ja przegram wygra ktoś inny looser - winner
Power with
Świat jest przyjazny - mogę być wygrany tak jak wszyscy inni  winner -winner 

Power over
Priorytetem są zasady.
Power with
Priorytetem są wartości  i zbiór konkretnych strategii na ich poszanowanie . 

Power over
Jak to zrobić ?
Power with
Po co to zrobić ?

Power over
Oddzielenie - jeden ponad wszystkimi .
Power with
Wspólnota - wszyscy razem.

Power over
Rola .
Power with
Autentyczność .

Power over
Współzawodnictwo
Power with
Współdziałanie

Power over
Sposobem na osiąganie celów są kary , nagrody , groźby.
Power with
Do działania pcha jedynie motywacja wewnętrzna .

Power over
Brak zgody na błędy .
Power with
Zgoda na błędy jako na drogę do poprawy i ulepszania działań następujących w przyszłości . Zgoda na czasowe odczuwanie frustracji  

Power over
Naprawianie błędów .
Power with
Naprawianie procesów , które prowadzą do błędów .

Power over
Bardzo mała ilość ludzi posiada kompetencje aby podejmować decyzje .
Power with
Wszyscy posiadają kompetencje aby mieć wpływ na podejmowane decyzje.

Power over
Wywoływanie strachu lub manipulowanie  jako strategie na osiąganie celów , czucie lęku przed odebraniem lub zmniejszeniem władzy .
Power with
Wzajemne zaufanie i brak lęku  . Wiara w bycie usłyszanym i wziętym pod uwagę bez względu na formalnie pełnioną rolę . 

Power over
Brak umiejętności grupowego podejmowania decyzji , decyzje grupowe widziane jedynie jako powodujące chaos w trakcie ich podejmowania .
Power with
Korzystanie z narzędzi grupowego podejmowania decyzji np. socjokracja , holokracja , convergent facilitation ,  decyzje grupowe widziane jako sprzyjające zgodzie w grupie i poczuciu równowagi .

Power over
Zajmuje mało czasu  .
Power with
Może zajmować więcej czasu .

Power over
Jedna możliwa  droga narzucona przez osoby ustawione wysoko w hierarchii władzy .
Power with
Wiele możliwych dróg do wykorzystania w procesie dochodzenia do wspólnie ustalonego celu . 

Power over
Skuteczność .
Power with
Efektywność . 

Power over
Jeden daje wiedzę  , wielu się uczy .
Power with
Wielu daje wiedzę , wielu się uczy.

Power over
Stwierdzenia i odpowiedzi .  Nie wolno! Nie powinieneś! To jest złe !  
Power with
Pytania. Z jakiego powodu ? Co sprawiło ? Dlaczego to ważne? 

Power over
Rozkazy.
Power with
Dialog i prośby .

Power over
Zawiadamianie.
Power with
Inspirowanie.

Power over
"Ja decyduję " "Będzie tak ...." Jeśli nie ....to ....."
Ustawcie się w parach !
Power with
"Co Ty na to ...?" " Jakie jest Twoje zdanie....?" " Rozumiem i jednocześnie chcę wziąć pod uwagę ..." " Jaki masz pomysł "
Czy możecie ustawić się w pary ? Ułatwi mi to policzenie Was i szybkie sprawdzenie czy nikt sie nie zgubił . 

Power over
Postawa obronna , informacja zwrotna jako coś niepotrzebnego .
Power with
Postawa otwartości na informację zwrotną .

Power over
Zamknięcie na wsparcie - prośba o wsparcie rodzi niebezpieczeństwo odebrania funkcji  z uwagi na podejrzenie "nieradzenia sobie".
Power with
Otwartość na wsparcie - wsparcie prowadzi do nowych rozwiązań , usprawnienia działań i pogłębienia relacji .

Power over
Niezależność .
Power with
Współzależność .

Power over
Wyobrażenia na temat tego co powinno się zdarzyć , strach przed rozwiązaniem innym niż założone .
Power with
Otwartość na to co się wydarzy , gotowość na zmianę .  

Power over
Często brak kontaktu ze sobą , ze swoimi potrzebami i emocjami .
Power with
Silny kontakt ze sobą , ze swoimi potrzebami i emocjami 

Power over
Naprawianie sytuacji , doradzanie.
Power with
Przyglądanie się sytuacji , współdecydowanie.

Power over
Mówienie .
Power with
Równowaga w mówieniu i słuchaniu .

Power over
Źródło mocy : pochodzące z konceptu pełnionej roli  . Z kuturowego znaczenia .Z przyzwyczajenia . Z przemocy ( słownej lub fizycznej)
Power with
Źródło mocy : pochodzące z szacunku dla odrębności ( indianie to nazywali Świętą Przestrzenią Własnego Zdania - to nie jest nowy koncept ....) ) , z empatii , z poczucia równości i uniwersalności potrzeb . 

Power over
Dominacja i uległość .
Power with
Równość .

Power over
Sposób reakcji na : bunt lub uległość
Power with
Sposób reakcji na : wybór - autentyczne wyrażanie siebie w zgodzie z tym co dla nas ważne .

Władza jest nieodłącznym elementem naszego życia . Naprawdę mamy wybór jakie będzie postanowienie , którym będziemy chcieli się kierować sprawując ją.
To , że wybierzemy  współdzielenie się władzą nie oznacza , że będzie lekko , łatwo i przyjemnie , a my będziemy się unosili na chmurce samozadowolenia i nieustającego poczucia pełni i przepływu , ze zawsze nam się uda , że nigdy nie będziemy opłakiwać strat . Ból w życiu jest nieunikniony . Chcę jednak wierzyć, że dzięki współdzieleniu władzy będziemy umieli nawet  w sytuacji najtrudniejszego wyboru pozostać w relacji . O ile obie strony tego zechcą.
A jeśli nie zechcą to współdzielenie władzy dla mnie będzie drogą do relacji z samą sobą . Do szacunku dla własnych decyzji w obliczu trudności  , odwagi  w eksperymentowaniu  i kreowaniu rzeczywistości , ciekawości ludzi , którzy mnie otaczają , wybaczania i zrozumienia własnych decyzji.
Jeśli ludzie w odpowiedzi na podjęte przeze mnie decyzje , wyrażają przeciwko nim bunt , lub są im poddańczo ulegli  , to oznacza , że nie udało mi się  wziąć ich pod uwagę , lub chociaż dostrzec ich ważnych potrzeb . Nie dałam im wyboru. Nie wytłumaczyłam skąd bierze się mój i dlaczego jest dla mnie ważny.
Żeby decyzje udawało się podejmować wspólnie , ważne jest posługiwanie się takim samym zrozumieniem władzy , posługiwanie się uaktualnionym kodem kulturowym i językiem odróżniającym potrzeby od strategii .
 Kodem , w którym nauczyciel nie ma władzy tylko dlatego , że jest nauczycielem , a dyrektor tylko dlatego , że jest dyrektorem .
 I językiem w którym jedną potrzebę można zaspokoić setkami strategii .
 Dlatego tak istotne wydaje mi się uczenie nowego kodu kuturowego i języka potrzeb dzieci . Jeśli one będą uwzględniane w jak najszerszym kontekście od najwcześniejszych chwil swojego życia , to będą uwzględniały . Jeśli będziemy mówili do nich językiem potrzeb , nauczą się nim posługiwać. 
 Trzeba mówić im o tym , że mają  kompetencje do współdzielenia władzy i umożliwiać, żeby naprawdę  odczuły swój wpływ .
I Świat może się zmienić .






















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz