sobota, 12 grudnia 2015

NAJWAŻNIEJSZE SĄ USZY

Słuchanie do niedawna było dla mnie trudne .  Słuchanie   nadal bywa dla mnie wyzwaniem . Szczególnie w sytuacjach towarzyskich sprzyjających gwiazdorzeniu i szybkiej wymianie myśli . Tyle chcę powiedzieć , że nie mam czasu uważnie słuchać . Zdarza mi sie przerywać , wtrącać , dodawać dźwiękowe didaskalia .
Do niedawna uważałam, że tylko mówiąc , człowiek porządkuje siebie . Że nazywając - stwarzamy . Że opowiadając jesteśmy jednocześnie sobą - mówiąc , i kimś obok - słuchając samych siebie  . Że mówienie układa i wydobywa na świat niejasne przeczucia , słabe domniemania , nie do końca sprecyzowane wnioski .
I przyszedł taki dzień , że okazało się , jak wielką moc ma dla mnie również słuchanie . Jak bardzo więź , która się wytwarza przy słuchaniu pozbawionym ocen , etykietek , wewnętrznych komentarzy , interpretacji pozwala zrozumieć samego siebie - w zgodzie lub w kontrze do tego co mówią inni . W zgodzie lub w kontrze , ale z pełną akceptacją różnic , które są między nami . W ogromnym zaufaniu , że to co mówi drugi człowiek jest dla niego ważne i dlatego się tym ze mną dzieli . Że udostepnia mi wgląd w swoje myśli i pozwala mi słuchać  swojego życia . Część przyjmę w siebie - bo zatrzyma się na moim sitku , a część poleci dalej - przejdzie przeze mnie , nie robiąc mi ani krzywdy , ani nie budując . Ale nie przejdzie obok - zostanie przeze mnie przyjęte z zaufaniem , że leci do mnie bo jestesmy z moim rozmówcą dla siebie ważni .
Bardzo dużo czasu zajęło mi skalibrowanie mojego sitka , żeby było takie naprawdę moje . Żeby nie zatrzymywały się na nim rzeczy które tak naprawde mnie nie budują - bo są "skażone" moją oceną . Podkolorowane , podrasowane na moją modłę  , doprawione moim strachem , moim niezrozumieniem samej siebie, albo wręcz przciwnie naciagnięte tak , żeby pasowały do tego jaka chciałabym być , a nie jaka jestem naprawdę  .
Najwięcej czasu zajęło mi doczyszczenie mojego sitka z rdzy oczekiwań względem siebie i innych . I ciągle jeszcze czyszczę .
Ale są sukcesy i  moje sitko działa coraz sprawniej ! :)
 Natomiast jak każde narzędzie wymaga lekkiej konserwacji i stabilnych warunków użycia :
- braku pośpiechu
- nie przerywania
- mówienia tylko o sobie i nie generalizowania
-  braku porównywania
- akceptowania inności 
- nie dawania rad
- prawdy



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz